Asya Metodieva's Blog

Да чуеш чановете

Posted in Uncategorized by asyametodieva on септември 6, 2013

DSC_1045

Чета в речника на родопските думи, че диньо значи свят, съществуване. А диха из тоя район наричат душата. И тая сурова неблагозвучност ми грее сърцето вече шеста сутрин подред. Сто часа са ти нужни годишно да подишаш тук и после да си тръгнеш наситен до идното лято.

Тая сутрин слънцето се хързулна по склоновете над Девин и сякаш се отвори врата в небето. Надничам през нея, оглеждам се в язовира и ми се приисква да я оставя отворена вечно. А ключа да дам на пъстървите, дето бродят като морски ангели из тия омагьосани води.

Приземявам се на автогарата като самозван космонавт – вие ми се свят от завоите и от спрялото време. И преди да поема кислород, на приказка ме подхваща дядо Турхан. Рекламира ми неговото село Гьоврен. Разправя ми любовна история и сините му очи започват да се усмихват като борови клонки, погалени от успало се септемврийско слънце. Американка – учителка била в тяхното село. Поназнайвала турски, влюбила се в едно тукашно момче, пишели си писма от Гьоврен до Коларадо. Автобусът запуфтя в готовност да потегли и не чух края на историята, ама имаше тъга в погледа на дядо Турхан.

Слиза насред селото, а преди това махва с ръка и вика на пътуващите: „Живи и здрави да сте! Пътят да ви е осветен, където ходите.”

И е светло като в храм. Винаги съм си представяла Триградското ждрело като портите на Рая. И вътре не звучат камбани, а чанове. Там небето се сгушва в шепата ти, готово да ти служи с всички стихии стига да минеш жив през скалите, надвесили се над теб.

Минеш ли, стигаш Триград. А там е отвъд. Намирам сянка под едно ябълково дърво и започвам да си представям секундите като капки борово сладко. Меки, разтегливи, необятни. И ти се иска тия секунди да напъхаш в една родопска бухта, да ги изядеш и да останат в тебе завинаги, та никой да не може да ти ги отнеме.

И е кражба всеки път, и е бягство. Избягах тоя следобед по пътеката към село Водни пад. С няколко бухти в раницата и с надеждата да не ме срещат мечки. Селото е на километър от браздата с Гърция, обезлюдено от години, заровено насред бурените като недочакан чеиз. Ама ми е хубаво да мисля, че само аз и Хайтов знаем за него. И всеки път се представям различните епохи преминали оттук. Като счупени буркани с борово сладко. Като ветрове, дето трошат клони из Родопите и тропат нощем по вратите, настойчиво като нечакани гости.

Две мекици ми замъгляват калейдоскопа. Бабата, дето се е спряла до мене, ме кани да ми свари кафе. И в потвърждение, че този свят съществува, по склона се задава още един старец и маха отдалече с ръце. Рожден ден имал и ходил на баира да му честитят внуците по телефона, защото в селото нямало обхват. И е весел, и е сит. А на мен мекицата ми засяда на гърлото като каучук.

На свечеряване в Триград подковават конете. И си мисля какво ли е свободата, ако нямаш копита за нея. И за звездите, дето бродят нощем из родопското небе, готови да те изповядат и да ти простят. Какво ли е, ако не можеш поне за час да изхлузиш стремената, дето стъпваш в тях и да ходиш бос по тревата, пък макар и на прибежки.

А ако чуеш чановете на разсъмване преди да потеглиш, значи си спасен. И можеш да дрънчиш с тях и да гониш дяволите цяла година. Да си свариш мурсалски чай, като ти стане студено от хората, и като ти се доще, да намажеш циферблата с борово сладко..

 

 

 

 

Един коментар

Subscribe to comments with RSS.

  1. Атанас said, on януари 6, 2014 at 7:20 am

    Ти си поет Ася. Знаех, че си проницателен човек, като те гледам сутрин по телевизията, но не предполагах, че носиш толкова романтика и добро в себе си. Щастлив съм.


Вашият коментар

cokyon

Yenilikçi düşünceler Ve Hayattan zevk alma amacıyla diyelim. Kesin bir alanı yok sitenin.

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.